دوستداران سبزی ها؛ ماجراجو و ورزشکار

*  خلق و خو: کسانی که تمایل زیادی به مصرف سبزیجات دارند یا به طور کلی گیاه  خوار هستند، معمولا افراد پرخوری نیستند و خیلی خودشان را در قید و بند  تهیه غذا قرار نمی دهند. این افراد بسیار ماجراجو هستند و بیشتر از اینکه  در تکاپوی درست کردن غذا باشند، دوست دارند طعم های جدید را تجربه کنند.  آنها افرادی ورزشکار و سالم هستند که همیشه در حال پیداکردن گیاهان جدید  خوراکی در عطاری ها یا حتی در طبیعت هستند.

* عادت ها: گیاه خواران  از خوردن جوشانده های گیاهی بعد از غذا یا چکاندن آبلیمو و آبغوره روی  غذایشان لذت می برند که این عادت خوب می تواند در حفظ سلامت و نشاط آنها  بسیار موثر باشد.

* پیشنهاد: این افراد می توانند از قارچ، حبوبات،  سویا، تخم مرغ و لبنیات برای دریافت پروتئین بیشتر و بهتر در رژیم غذایی  شان کمک بگیرند. مصرف هفته ای یک یا دو بار از غذاهای دریایی هم می تواند  از کمبود ویتامین B12 در آنها پیشگیری کند. خوردن گردو هم باعث جذب امگا3  خواهد شد.

دوستداران میوه ها؛ تنوع طلب و سالم

* خلق و خو:  معمولا کسانی که بیش از هر گروه غذایی به میوه ها علاقه دارند، ذائقه شان  شیرین است، مهربان هستند به سلامت خود اهمیت زیادی می دهند و مدام در فکر  ایجاد تنوع در برنامه های غذایی و حتی برنامه های کاری روازنه شان هستند.

طرفداران  میوه دوست دارند با ایجاد طعم های جدید، متنوع و فوق العاده جذاب، نظر و  تحسین اطرافیان را نسبت به خود جلب کنند و البته در این راه، موفق هم  هستند.

* عادت ها:  این افراد معمولا در خوردن میوه افراط می کنند و  به گمان آنها، میوه جزو خوراکی های پرخاصیتی است که هرچه بیشتر بخورند،  برای سلامتشان مفیدتر است اما محققان دانشگاه هاروارد در حالی مصرف 5 تا 9  وعده از میوه ها و سبزی ها را در طول روز مجاز دانسته اند که مصرف کنندگان  آنها حواسشان به کالری این گروه از مواد غذایی باشد. به هر حال، میوه هم  قند و کالری دارد و مصرف زیاد آن می تواند باعث ابتلا به چاقی و اضافه وزن  شود. راستی یکی دیگر از عادت های افرادی که عاشق میوه هستند، این است که از  میوه ها به عنوان میان وعده یا دسر استفاده می کنند که البته این یک عادت  خوب است.

* پیشنهاد: اگر خیلی به خوردن میوه ها علاقه دارید، می  توانید آنها را پوست بکنید و در سالاد یا ماستتان، خردشان کنید و ارزش  تغذیه ای ماست و سالادی که همراه غذا می خورید را بالا ببرید. خردکردن میوه  های فصل و پوشاندن آنها با کمی عسل هم می تواند یک صبحانه فوری و مغذی  برای شما و فرزندتان را فراهم کند.

دوستداران گوشت ها؛ جاه طلب و کوشا

*  خلق و خو: معمولا بیشتر افرادی که علاقه فراوانی به مصرف انواع گوشت ها  دارند، جاه طلب و در پی کسب بهترین ها در زندگی شان هستند. غذاهای گوشتی  جزو غذاهای گران قیمت هستند و کسانی که ذائقه خود را با آنها وفق می دهند،  دوست دارند که همیشه در حال تلاش برای کسب بالاترین مقام و موقعیت ها در  زندگی شان باشند. طرفداران گوشت، انسان های کوشایی هستند که تن به خوردن هر  غذایی نمی دهند و معمولا طعم سبزی ها به خصوص سبزی های آبپز یا بخارپز را  دوست ندارند.

* عادت ها: دوستداران غذاهای گوشتی به انواع خوراکی  های سرخ شده و فرآورده های گوشتی مانند سوسیس، کالباس یا همبرگر هم علاقه  دارند. آنها ترجیح می دهند که غذای خود را همراه با سس یا چاشنی های چرب  بخورند. این افراد علاقه چندانی به خوردن نان یا برنج زیاد با غذاهایشان از  خود نشان نمی دهند، چون دوست دارند که طعم گوشت را بیشتر از مواد نشاسته  ای حس کنند. معمولا کسانی که خوردن گوشت را به سایر خوراکی ها ترجیح می  دهند، کمتر به مصرف گوشت هایی که بیش از اندازه طعم دار شده اند، تمایل  دارند.

* پیشنهاد: خیلی از افرادی که بیش از اندازه گوشت (به خصوص  گوشت قرمز) می خورند به بیماری هایی مانند نقرس به دلیل بالارفتن اسید  اوریک خونشان مبتلا می شوند. بنابرانی بهتر است این افراد، مصرف گوشت ها را  به 4بار در هفته محدود کنند. بهتر است آنها، گوشت های سفید و خوراک های  دریایی را بیشتر از گوشت های قرمز در برنامه غذایی شان بگنجانند. مصرف سبزی  خوردن و سالاد سبیزیجاتی که با آبلیمو، آبغوره و آب نارنج، طعم دار شده  اند هم به طرفداران غذاهای گوشتی توصیه می شودو. بد نیست دوستداران گوشت  قرمز برای پیشگیری از بالارفتن اسید اوریک خونشان از پودر سماق تازه برای  طعم دار کردن غذایشان کمک بگیرند. مخلوط کردن سویا با گوشت قرمز چرخ کرده  هم می تواند کمی پروتئین گیاهی به رژیم روزانه تان اضافه کند و ارزش تغذیه  ای آن را بالاتر ببرد.

طرفداران غذاهای نشاسته ای؛ تنبل و پرخور

*  خلق و خو: افرادی که به غذاهای نشاسته ای مانند نان، سیب زمینی، برنج و  ماکارونی علاقه زیادی دارند، معمولا افرادی خوش خوراک، تنبل، پرخور و خوش  اخلاق هستند. آنها هرچقدر هم که سیر باشند، دست رد به سینه بشقاب پر از پلو  و خورش شما یا ظرف سیب زمینی سرخ کرده تان نمی زنند. آنها همیشه دقیقه  نودی کار می کنند و مصداق بارز ضرب المثل «تنبل نرو به سایه» هستند! بیشتر  طرفداران غذاهای نشاسته ای، اضافه وزن و چاقی شکمی دارند و همیشه هم اضافه  وزن و چاقی خود را انکار می کنند.

* عادت ها:  دوستداران غذاهای  نشاسته ای، خوردن یک بشقاب سالاد ماکارونی یا سالاد اولیه را به عنوان پیش  غذا و یک ظرف سیب زمینی سرخ کرده را به عنوان دسر به جای سوپ یا میوه ترجیح  می دهند. آنها برنج و ماکارونی را با نان می خورند و به مصرف غذا و ته دیگ  های چرب هم علاقه زیادی دارند. سیب زمینی سرخ شده با سس فراوان جزو محبوب  ترین میان وعده های آنهاست. تمایل این افراد به مصرف پنیز پیتزا هم زیاد  است.

* پیشنهاد:  متاسفانه کسانی که خوراکی های نشاسته ای را به  خوراکی های دیگر ترجیح می دهند، توجه چندانی به سلامتشان ندارند و ابتلا به  چاقی، ناراحتی های قلبی، دیابت و بالارفتن چربی خون در آنها دور از انتظار  نخواهد بود. بنابراین به این افراد توصیه می شود که مصرف غذاهای نشاسته ای  را به یک یا دو بار در طول روز و آن هم به میزان مشخص، کاهش دهند. از چرب  کردن برنج شان خودداری کنند. برنج و ماکارونی را همراه نان نخورند. دور ته  دیگ های چرب را خطر بکشند. سالاد، سبزی ها، میوه ها و آب میوه را به رژیم  روزانه شان بیفزایند. در حد امکان، شیر و لبنیات را جایگزین سیب زمینی سرخ  شده در میان وعده هایشان بکنند و در نهایت هم از دوغ یا آب به جای نوشیدنی  های شیرین و گازدار به عنوان نوشیدنی همراه غذای شان کمک بگیرند

   + فرزانه (ربابه)دریاباری - ٥:٤٠ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۸/٢۸

 

در با ب شناخت درون بوسیله خط یا گرافولوژی :

مقصد این علم تعیین تمایلات صفت انسانیت بر حسب خطش .

در حقیقت بهر حرکت روح جواب می دهد حرکتی از جسم. ولی خط هنگامیکه ترسیم گشت انعکاس روح در آن معلوم می شود ، سهولت قضاوت خطی را آن هم بدون اندیشه و تأمل نمودن که آیا نویسنده آن حروف در حال طبیعی بوده یا نبوده قضاوت صحیحی نمی باشد. یقین است شخصی که در حال خشم مراسله را می نویسد حروف را به طریق آرامش خیال ترسیم نمی کند.

پس بهتر آن است قبل از ابراز عقیده مدارک و مکاتبات متعددی را از آن شخص جمع آوری نموده و آنها را وجداناً تحت مطالعه قرار دهند.


در باب عناصر تحریری – نقطه و ویرگول

نقطه ها باید در روی حروف نقطه دار قرار گیرند مثل ( . I ای – و . j ژی ). در موقع انشاء جا به جا کردن آن علامت غفلت و عدم دقت را می رساند.

و در محل خود گذاشتن : علامت نظم و دقت است. و اگر نقطه خوب گرد است و خیلی واضح : علامت قوه قضاوت و استحکام و نظافت است.

و بر خلاف اگر به زحمت دیده شود : علامت ضعف و محجویت است – ضخیم : علامت شهوت رانی است – ممتد : علامت حدت است – بی اندازه ممتد : علامت غرابت اطوار – نقطه که پس از امضا گذاشته می شود : علامت احتیاط و بی اعتمادی است.

نقاط استفهام و تعجب بحال طبیعی : علامت طبعی آرام است – به حال غیر طبیعی : طبع سرکش است.

حرکت ها طویل و ظریف : علامت لجاجت – طولانی و ظریف و از یک سر درشت تر : قوت و شدت است – کوتاه اما خیلی ظریف : عدم تصمیم است – کوتاه و کلفت : اراده قوی و تصمیم است – حرکت در بالای حرف ( . T ت ) بدون تصادف : روح تسلط است – خیلی پایین : حقارت و تسلیم است – حرکت از پایین به بالا و ضخیم : قدرت مطلق است – اگر ظریف است : شوخ منشی است – و اگر از بالا به پایین ضخیم است : علامت خود سری است – حرکت پس از ( . T ت ) بدون تماس : سریع العزم و تصمیم است – حرکت در عقب ( . T ت ) واقع شود : علامت تقهر روح است – حرکت ها دارای یک قلاب در ابتدای خود باشند : لجاجت است – حرکت هایی که غالباً در مراسلات در آخر کلمات قرار گرفته اند : احتیاط است – و اگر تازه بوده و سابقه نداشته باشد : علامت روح پر هیجان و طربناک است که غالباً خود را تقدیر می کند.

وقتی حرکت ( . T ت ) گذاشته نشده باشد : علامت عدم دقت و غفلت – قلابی که با حرکت توأم باشد و تشکیل هشت ۸ با حرف t دهد : روح فانتزی است.

و همین حرکت منظماً بدون شاخ و برگی گذاشته شود : روح محکم منظم و معتدل .........

در باب خط مستقیم و حلقه ها :

 

حلقه های ( b و j ب و ژی ) یا دسته های ( t و p ت و پ ) وقتیکه به حال طبیعی باشند : علامت روح معتدل و مالک نفس خویش است – به اشکال غریبه و مغشوش :علامت غرابت اطوار و شاید دیوانگی است – اگر خیلی طویل و از خط تجاوز کند : فکر غیر منظم و عموماً کوتاهی و نقض قضاوت است – اگر خطوط مستقیم و حرکت ها طولانی از خط تجاوز کند و با خط زیر مماس و تا آخر مراسله به همین تناسب باشد : علامت انجذاب و مبالغه و هیجان است.

 


 

در باب حواشی : (۲)

 

غالبا حواشی مراسلات نشان می دهد سلیقه و صرفه جوئی را یا افراط تا به حد خست :

 

اگر حواشی غیر منظمند : روح بی میل به صنعت – بی حاشیه : عشق مال تا حد صرفه جوئی کاغذ – معذلک اگر در یک مراسله حواشی کوچک هیچ ندارند ولی سفیدی بین کلمات و فاصله شان جبران اثر خست حاصله از فقدان حاشیه را بنماید : علامت روح تربیت یافته و کمی حقارت خیز است – حواشی واضح و نظیف : علامت ادب و قید به آداب است – حواشی عریض و حروفات خیلی فاصله دار : علامت ذوق خرج است – حواشی زیاد در بالا و در پایین و چپ و خط توی هم و ظریف : سخاوت ظاهر ولی خست طبیعی است – و در نزد ارواح سخی و مفرط حواشی از بالا به پایین عریض می شوند.........باب پاراف یا حرکات امضا :

بقولی پاراف تصویر امضا کننده است : نباید گفت از دیدن امضای تنها تشخیص را ممکن است قضاوت نمود. ولی طالبین معرفت خط بسی چیز ها از آن استخراج می کنند. و ما بعضی صفات عمومی آن را می شماریم :

 

پاراف به شکل ضرب غداره : روح قوی و بین و مصمم و غالباً منازعه جو است – پاراف صاعقه دار : روح سریع و تند و هوسناک – پاراف پیچ در پیچ که اسم را احاطه کرده باشد : روح اجتماعی و خود پسندی – پاراف به شکل قلاب که پس از سرازیری صعود می کند : خود پسندی که به تصحیح خویش می کوشد – پاراف حلقه دار : روح دیپلماسی و نرم جو – آزمایش تصویر , تقدم در کار و عشق به خدعه – پاراف با یک حرکت که امضا را به اتمام رساند و مواج و راست : تابعیت روح و چست و چالاکی و آرامش و وضوح افکار – پاراف یک طرف ضخیم سحتی و تکبر و قدرت کامله – پاراف عنکبوتی شکل متعاقب آن خط افساری شکل : حالت اعوجاج و روح تجارتی – نقطه یا حرکت خفیف پس از امضا : بی اعتدالی و احتیاط – اگر امضا زشت است : علامت روح متین ولی عوامانه است.

 

اگر زیبا و ظریف و صنعتی است : یک قسمت از عیوباتی که در جای دیگر ذکر شده مرتفع می سازد – همچنین امضا های دیگری از ارواح بزرگ و سلاطین وجود دارد و غالباً از تکبر آن ها است که فقط اسم تنها را می نویسند. مثل اینکه می خواهند بفهمانند که خود را معروف تر از آن می دانند که مثل سایرین امضا نمایند و دوست دارند که با نوشتن اسم تنها خود را مشخص و متمایز سازند.

 


 

در باب صفات :

 

خط فرانسه معرف صفات عشق و قوت و سبکی است. در اصل این خط نوعیت از آن معلوم نمی شود. بنابراین از رؤیت خطی نمی توان تشخیص تذکیر و تأنیث آن را نمود. و معذلک با قدری تعمق و عادت نایل می کردند به اظهار اینکه خطی حالت تأنیث یا تذکیر را می رساند. در خط های مدادی باز کمتر موفق به تشخیص می شوند زیرا که نقطه ها و حرکت ها و مجزیات کمتر ظاهرند.

 

برای تشخیص صفات شخصی از روی خط باید چند نسخه از خطوط که در ازمنه مختلف مخصوصاً مراسلات صمیمی با امظا ها و قید تاریخ ارسال آن نوشته شده به دست آورد. خط شناس بدواً باید جستجوی خود را در تأثیر عمومی خط معطوف دارد. آنگاه نسخه ای را گرفته و با یک ذره بینی داخل امتحان جزئیات هر مکتوب گردد. و پهلوی هر حرف علامت صفت مستخرجه را نهاده و به هر یک از مراسلات نمره جدا گانه گذارده آنگاه از هر مراسله اهمیت نسبی علائم صفات لازمه را بدست آورد.

 

علم به یک زبانی برای تجزیه حروف لازم نیست زیرا قوائد معرفت خط عمومی است. و تنها فرقی که می کند در زبان های عبری و عربی و فارسی است که حروف از راست به چپ نوشته می شود و تعبییر آنها سبک مخالفی دارد.اعداد هم چون حروف قابل معنی و از اهمیت آنها غافل نباید زیست. و در اینجا خطوط مختلفه که امتحان شده ماشرح آن را تذکر می دهیم :

 

۱ – خطوط سخت : خطوط و سطور موازی و راست نوشته شده.

 

۲ – خط کج و معوج : سطور به جای مستقیم بودن بالا و پایین می رود از خط خود.

 

۳ – خط تعلیمی و مشقی : آین خط با هیچ مهاجه صنعت مخصوصی را نشان می دهد.

 

۴ – خط مصنوعی : مراسلانیکه به قصد ریا نوشته شوند از شکل طبیعی خط خارج و از این طبقه خطوط نا خوان را هم محسوب می دارند.

 

۵ – خط ضخیم یا بر آمده : حروفات خورده شده و علامت شهوانیت است.

 

۶ – خط قضاوتی : حروف بزرگ و ظریف که شکل مصنوعی گرفته اند و افشای خیال نمی کنند؛...

در باب تفاوت صفات حاصله بوسیله خط :

 

ممتازیت : خط متناسب و با آهنگ گر چه فاقد شاخ و برگ. اشکال صحیح ظاهر السلاح

 

وقار : خط ظاهر می کند کلمات را با همان ارتفاع و نظم و فاصله دار و [ ماژوسکول - حروف درشت ] های بلند و با امضای واضح و ظریف.

 

مطبوعیت : اشکال ظریف و خیلی مایل.

 

سادگی : نداشتن تزئینات و شاخ و برگ. خط ساده

 

علو ذوق : دسته حروف طولانی و ( ماژسکول – حروف های بزرگ ) بلند.

 

دنائت : خط غالباً متکی و بدون نظم و عوامانه

 

حماقت : ماژوسکول های بد شکل و روی هم رفته و خشن و کثیف ، دسته های بی تناسب و کلفت. اگر نویسنده احمق و از عوام الناس است در نظر ما صفات نا مطبوع و ناشیانه را ظاهر می سازد.

 

جرأت : حرکت بلا تأمل نوشته شده با خطوط ضخیم و طولانی و حروف و امضا عموماً ساده و منتهی شده به نقطه در راست و چپ و غالباً انتهای امضا به قلاب سر کجی ختم گشته.

 

ثبات عزم : این هم در ردیف فوقانی است و دارای صفات کم و بیش مشابهی است. به علاوه زوایا و استقامت در خطوط دیده می شود.

 

صداقت : حروف به همان ارتفاع و در آخر ضخیم تر می شوند و خط خیلی پاکیزه است.

 

علاقه و دلبستگی : مثل سابقی و به علاوه کلمات متصل به یکدیگر و حرکت های t غالباً طولانی و f های حروف صغیره و کبیره در رجعت خود بسته شده اند.

 

حیا : حرکت های نازک و طولانی و غالباً سرازیر بدون ظرافت و به اشکال گرد و محو شده و خیلی معتدل.

 

عدم اعتماد : کلمات ابتدایی درشت و آخری ها کوچک.

 

خود داری : به همان حالت سابقی با خطی نازک و ناخوان و یا در هوا و حروف غیر مشخص.

 

کج بینی : حروفات زاویه دار و راست و مرتفع. به حالت حمله و خط سرازیر.

 

خود پسندی : خط قلاب دار

 

بی باکی و خباثت : به همان حالت با خط خشنی.

 

ثرویر : خط ظریف و مزین که حروف [ t ] دارای حرکات مورب از بالا به پایین است.

 

نیک خواهی : خط مایل بی زوایا و خیلی منحنی.

 

نیکی و حساسیت : خط خمیده حروف غالباً یکدیگر را جا به جا کرده اند ( و A و O ) بدون شاخ و برگ و باز است.

 

مسرت : خط بیشتر مایل که تشکیل انحنا هایی نموده و حرکت های [ t ] منحنی و دارای خطوط کوچک و سبکی می باشد.

 

تنقید مستهزانه : حروف و کلمات وصل به هم.

 

حزن : سطور سراشیب و خطوط صعود کرده اند برای نزول ( علامت مجادله بین امید و نا امیدی است )

 

خلوص : حروف خوانا و به یک ارتفاع ولی در انتها درشت شده اند.

 

خود داری سیاسی : خط کوچک و خیلی مشکل است تمیز دادنش.

 

تملق : خط عوامانه و خزنده و غالباً نا خوان.

 

عشق ورزی : خطوط مصنوعی و شاخ و برگ های کوچک با حرکت های کوچک و قلاب های ریز و حرات امضا دایره وار مثل رشته های مخلوط شده.

 

ایضاً سادگی : حروف ظریف و ساده.

 

حق شناسی : حروف پهلوی یکدیگر بدون اتصال بهم حتی کلمات.

 

تنزیل و تحقیر : بر خلاف حروف وصل به هم حتی کلمات و فراز ها.

 

اعتدال : خط نیمی به هم وصل نیمی روی هم قرار گرفته و دلیل تقسیم قوا است بین عقل و تصور.

 

صنعت : خط واضح و ساده و ظریف و بی شاخ و برگ.

 

علوم : خط ظریف و خوانا و ساده و در تمام مواقع پست.

 

تنبلی : سطور غیر منظم و حروف یا مساوی بدون زوایا و غفلت در نقطه ها و نقطه چینی ها.

 

جدیت : خط سریع و کم خوانا و غالباً زیر حروف ( t ) بسته شده.

 

سبکی – گیجی – اغتشاش : غفلت در تحریر و بد شکل و نقطه چینی پس و پیش شده و حروف ( t ) بسته نشده و بی حرکت و نقطه حروف جایش تغیی ر یافته.

 

ثبات : خط پست و غالباًسطور ب ه سرعت نوشته شده و حروف غیر مساوی.

 

تکبر : حروف بزرگ مخلوط با ماژوسکول های غیر مساوی کوچک خط غالباً مصنوعی و حروف امضا غیر مناسب ( بیان حال نویسنده را می کند ).

 

ایضاً خود پسندی : حروف با قلاب های متعدد غالباً ( م  ( M .

 

تعشق : انحنای حروف که با درجه محبت در حال تحریر تغییر می کنند.

 

جاه طلبی : خط به واسطه امضا مورب قابل ملاحظه است.

 

راحت : حروف منظم بدون شاخ و برگ مساوی در ارتفاع و حرکت ها کوتاه و مخصوصاً بدون نقطه های معلق و تعجب.

 

خشم : خط از حد سطر تجاوز نموده و تشکیل زوایا داده و حرکت های شکسته و دسته ها و حلقه های بی نظم.

 

مفتونیت : خط با همان حالات و با دسته های غریب و بی موقع استعمال کردن نقطه های تعجب.

 

صرفه جوئی : خط در هم و حروف نزدیک و کم حاشیه و سفیدی بین سطر ها و شاخ و برگ ها کم.

 

تبذیر : بر خلاف قبلی حاشیه زیاد و سفیدی وافر و زیادی حاشیه از پایین به بالا شروع شده و پر فاصله و کوتاه.

 

خست : خطوط متراکم و حروف و کلمات متصل و بی حاشیه و بدون سفیدی و بدون حرکت و فاصله بین سطور کم.

 

عفت : حرکات طولانی و نازک و خشک و بدون زینت و بدون تکیه.

 

شهوت طلبی : حرکات خشت و کلفت و متکی و خورد شده و حروف ( A و O آ و اُ ) غالباً مسدود. [ خط خیلی مایل علامت این است که هوا و هوس های نوعی تسلط دارد ].

 

ارواح ناطقه : حروفات تشکیل نشده اند مگر از حرکت ها.

 

فرزی و چالاکی روح : در ابتدای صفحه خط عریض و هر چه کاغذ به انتها رسد ضخیم تر می گردد.

 

حس ذوق : ظرافت در خط روی هم رفته مطبوع گر چه به قوت نوشته شده.

 

حس تنقید : خط سبک و متصل و قلم تا آخر از روی کاغذ برداشته نمی شود و نقطه و آکسان ها بعد گذاشته می شوند.

 

اشتباه کاری : خطوط خیلی نزدیک و در هم بر هم و ماژوسکول یا حرکت ها داخل در سطر های دیگر گشته و حروف با ملایمت نوشته شده است.

 

حقارت روح : خط منظم و نقطه چین ها به جای خود گذاشته شده و بدون شاخ و برگ.

 

غرابت : ظاهر مخصوص و حروف به اشکال غیر مستعمل.

 

عدم تعقل : افراط در حرکات سابق و حروف تحریریه مغایر یکدیگر و یا به شکل مخصوصی که علامت جنون است.

 

غالباً تناقضاتی در موقع امتحان خطوط شخصی پیش می آید و بر خط شناس است که مواد لازمه را که روی هم رفته رضایت بخش باشد استخراج نماید.

 

 

 

   + فرزانه (ربابه)دریاباری - ۱۱:٢٦ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/۸/۱٤

آیا فردی متعصب هستید؟

هر اندازه هم که به عنوان یک جامعه پیشرفت کنیم، از شر تعصبات نجات پیدا نمی کنیم. هادلی کانتریل و گوردون آلپورت، پژوهشگران روان شناسی دانشگاه هاروارد، در زمینه تعصب و تاثیر آن بر رفتار اشخاص بررسی های متعددی انجام دادند.

باتوجه به یافته های این دو روان شناس ، بسیاری از رفتارهای ما تحت تاثیر تعصبات مختلف صورت می گیرد، هرچند ممکن است از اعمال و رفتار خود و درد و تالمی که ایجاد می کند اطلاع نداشته باشیم.

آزمون
آیا بدون اینکه متوجه باشید تعصباتی دارید؟ پرسشنامه زیر این موضوع را به طرز بهتری توضیح می دهد.

1- بعد از جمع آوری تمامی حقایق و واقعیتها، برای هر سوال تنها یک جواب درست باقی می ماند.
درست                      غلط

2- خودم را کاملاً سنتی می دانم و برخوردی محافظه کارانه دارم.
درست                   غلط

3- در زمینه های مختلف اجتماعی، تحصیلی و یا حرفه ای، با کسانی که زمینه ای متفاوت با من دارند در رقابت هستم.
درست                 غلط

4- در رسیدن به موفقیت مالی همیشه با دشواری روبه رو بوده ام.
درست                غلط

5- نسبت به اغلب مردم تحصیلات رسمی کمتری دارم.
درست             غلط

6- همیشه آرزو می کنم از قدرت روان شناسی زیادی برخوردار باشم.
درست            غلط

7- معتقدم که جنایتکاران باید به اشد مجازات محکوم شوند.
درست           غلط

8- سوءظن من بیش از دوستانم است.
درست          غلط

9- درباره سایر گروه های قومی اطلاع بسیار کمی دارم.
درست          غلط

10- نسبت به اغلب والدین، پدر و مادر من بسیار سختگیر و متوقع بودند.
درست         غلط

محاسبه امتیازات
برای محاسبه امتیازات خود به هر جواب «درست» یک امتیاز بدهید.

امتیاز 3-1: شما انسان بالغ، عاقل، و رها از تعصبی هستید.
امتیاز 7-4: در حد متوسطی تعصب دارید. به خاطر داشته باشید که همیشه امکان پیشرفت وجود دارد.
امتیاز 10- 8: در برخورد با دیگران رفتار تعصب آمیز دارید. بهتر است درباره کسانی که نسبت به آنها تعصب دارید بیشتر مطالعه کنید.

توضیحات
کسانی که به اغلب سوالات جواب «درست» دادند، نظرات متعصبانه بیشتری دارند. در ادامه، موارد را یک به یک بررسی کرده ایم.

1- درست. افراد متعصب اغلب در مورد یک مسئله موضع محکم و تغییر ناپذیری دارند. آنها ابهام را تحمل نمی کنند.
2- درست. اشخاص متعصب بیش از دیگران به موقعیت موجود می اندیشند. آنها با آداب و سنتهای قدیمی سازگارند و نوآوریها را همه با اکراه قبول می کنند.
3- درست. گروههایی که با یکدیگر در رقابت به سر می برند درباره یکدیگر برداشتهای غرض ورزانه دارند. رقبا اغلب دشمن یکدیگر ارزیابی می شوند.
4- درست. این وسوسه که دیگران را مسئول ناراحتی خود ارزیابی کنیم، وقتی با ناملایمات و بدبیاریها روبه رو می شویم به اوج خود می رسد. این را در تاریخ هم می بینیم. در هنگام بروز دشواریها تبعیضات نژادی شدیدتر شده است.

5- درست. روی هم رفته کسانی که زیاد درس نخوانده اند تبعیض گراتر از تحصیل کرده ترها هستند.
6- درست. تعصب نزد کسانی که بر دیگران مسلط اند بیشتر است. این اشخاص به شدت نظرات افراد بیرون از گروه خود را رد می کنند.
7- درست. کسانی که شدیداً به نظم و انضباط اعتقاد دارند، معمولاً متعصب تر از دیگران هستند. این اشخاص برای خطاهای خود انتظار مجازات دارند و از کنار کسانی که قانون را زیر پا می گذارند بی توجه عبور نمی کنند.
8- درست. افراد متعصب در محبت و صداقت دیگران تردید دارند. آنها به غریبه ها بدبین هستند و دنیا را مکان ناامنی می دانند.

9- درست. هرچه درباره موضوع مورد تعصب خود اطلاع کمتری داشته باشیم، بیشتر رفتار متعصبانه بروز می دهیم.
10- درست. بیشترین امتیاز در پرسشنامه تعصب ویژه خانواده های بی انعطافی است که پدر و مادر آنها به شدت به نظم و انضباط بها می دهند

   + فرزانه (ربابه)دریاباری - ٧:۱٦ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۸/۱٠

 

شما تا چه اندازه محبوب هستید؟ پرسشنامه زیر نشان می دهد که تا چه اندازه با دیگران کنار می آیید، و آیا از این توانمندی برخوردارید که بر مهارتهای اجتماعی خود بیفزایید.
1- در ماه گذشته دوبار یا بیشتر برای شرکت در جلسات اجتماعی دعوت شده ام.
درست غلط

2- دوستانم درباره مشکلاتشان از من نظرخواهی می کنند.
درست غلط

3- وقتی کسی درباره من لطیفه ای تعریف می کند، به اتفاق دیگران و بدون اینکه خجالت بکشم می خندم.
درست غلط

4- بعضی از دوستانم اسرار محرمانه شان را با من در میان می گذارند.
درست غلط

5- وقتی از موضوعی ناراحتم، آن را با دوستی در میان می گذارم.
درست غلط

6- در دو سال گذشته دست کم در دو گروه حضور فعال داشته ام.
درست غلط

7- من اغلب از طریق دوستانی که از پیش دارم با دیگران دوست می شوم.
درست غلط

8- من با توجه به منافع مشترک با اشخاص دوستی می کنم.
درست غلط

9- از هر سه برنامه اجتماعی، در یکی از آنها دیر می رسم.
درست غلط

10-دوست ندارم به دیگران وابسته شوم و دیگران را هم تشویق نمی کنم که به من وابسته شوند.
درست غلط

با توجه به جوابهای زیر، به هر جواب مشابه یک امتیاز بدهید.
1. درست 2. درست 3. درست 4. درست 5. درست
6. درست 7. غلط 8. غلط 9. غلط 10. غلط

محاسبه امتیازات
امتیاز 10- 8: شما از محبوبیت زیادی برخوردارید.
امتیاز 7 – 5: مانند اغلب ما محبوبیت شما در حد متوسط است.
امتیاز 4 – 0: شما مردمی نیستید و بیشتر شخصی درون گرا به حساب می آیید.

توضیحات
درباره محبوبیت بررسی چندان زیادی صورت نگرفته است، با این حال در این خصوص اطلاعاتی موجود است. اشخاص محبوب دیگران را به خود جلب می کنند. این اشخاص اغلب در زمره رهبران هستند. در محل کار، رؤسا و مدیران محبوب نسبت به سایر مدیران از امتیاز بیشتری برخوردارند. غیبت کارکنانشان در محل کار کمتر است، روحیه کارکنان بالاتر است، تنش کمتری در محیط کار وجود دارد، و میزان بهره وری بیشتر است. افراد محبوب مهارتهای اجتماعی بیشتری به دست می آورند، زیرا با برادران و خواهران و سایرین مدت طولانی تری تبادل برقرار می سازند.
پسرهای نوجوانی که محبوب نیستند اغلب با دیگران منازعه و مشاجره می کنند. از سوی دیگر، دخترها برای اینکه مورد توجه قرار بگیرند بی بندوبار می شوند.

روان شناسان توضیح داده اند که بچه ها می توانند بر محبوبیت خود بیفزایند. دانش آموزان کلاس سوم که در معرض آزمونهای مهارتهای اجتماعی قرار گرفتند توانستند محبوبیت خود را در جمعها بالا ببرند. اشخاص بالغ نیز می توانند اگر تحت آموزشهای مهارتهای اجتماعی قرار بگیرند، بر محبوبیت خود بیفزایند.

منبع: کتاب شما کی هستید؟

   + فرزانه (ربابه)دریاباری - ٧:۱٢ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۸/۱٠

شوخ طبعی شما چگونه است؟

میان شوخ طبعی و خنداندن دیگران تفاوت بزرگی وجود دارد. شوخ طبعی زمانی مصداق دارد که وقتی لطیفه ای می شنوید به آن واکنش نشان دهید. اما این لزوماً از شما فردی بذله گو نمی سازد. تعریف کردن لطیفه های خنده دار به ویژگی های پیچیده بیشتری احتیاج دارد. از جمله این ویژگی ها می توان به انعطاف پذیری ، بلوغ اجتماعی ، هوش ، همدلی فراوان ، و البته شوخ طبعی اشاره کرد.

با تکمیل پرسشنامه زیر ببینید این توانایی را دارید که کمدین شوید یا نه؟
1- من بیشتر برون گرا هستم تا درون گرا.
درست     غلط

2- گاهی اوقات در آینه ادا در می آورم.
درست     غلط

3- در فیلمهای دلقک بازی حرکت کند فیلم را به حرکت تند آن ترجیح می دهم.
درست      غلط

4- وقتی درباره ام لطیفه می گویند ناراحت می شوم.
درست    غلط

5- اغلب عکسهای من واقعیت زندگی ام را نشان نمی دهند.
درست      غلط

6- من لطیفه های فراوانی بلدم.
درست     غلط

7- در باغ وحش دیدن شیرها و پلنگها را به میمونها و شامپانزه ها ترجیح می دهم.
درست     غلط

8- به لحاظ اجتماعی باز و گشوده هستم.
درست     غلط

9- از اینکه با آواز خواندن ، رقصیدن ، و یا لطیفه گفتن دیگران را سرگرم کنم لذت می برم.
درست       غلط

10- کاغذی را خط خطی کنید و بعد ببینید توضیحاتی که در ادامه مطلب در این سوال آمده در باره شما چه می گوید.

در ازای هر جوابتان که با جوابهای زیر یکی است یک امتیاز به خودتان بدهید. در جواب سوال 10 اگر خطهایی که کشیده اید منحنی هستند ، یک امتیاز دیگر برای خودتان در نظر بگیرید.

1- درست
2- درست
3- غلط
4- غلط
5- غلط
6- درست
7- غلط
8- درست
9- درست

محاسبه امتیازات
امتیاز 10 – 8: از شوخ طبعی خود راضی هستید و فردی کمدین می باشید.
امتیاز 7- 4: از توانایی متوسطی برای خنداندن دیگران برخوردارید.
امتیاز 3-0: خودتان را بیش از اندازه جدی می گیرید. شاید دوست ندارید در کانون توجه قرار بگیرید. سعی کنید اکمی راحت تر با مسائل برخورد کنید.

نکته: بدون توجه به اینکه چه امتیازی آورده اید ، بدانید که شوخ طبعی تان با تمرین بیشتر می شود. سعی کنید در طی روز جنبه های روشن مسائل را بیشتر ببینید.

توضیحات

جوابهای درست در این پرسشنامه با توجه به جوابهایی که اغلب افراد شوخ طبع می دهند انتخاب شده اند. در ادامه مطلب درباره هریک از پاسخها نظراتی ارائه داده ایم.

1-    درست. شوخ طبعی تجربه ای به لحاظ اجتماعی اشتراکی است و کسی که به دیگران توجه داشته باشد معمولاً از شوخ طبعی برخوردار است. این یکی از ویژگی های ضروری کسی است که لطیفه می گوید.

2-    درست. اگر بتوانید سرحال و شاداب باشید و خود را به شکلی ببینید که دیگران می بینند، می توانید درباره خود منصف باشید. این خصوصیت مهمی است که می تواند در شوخ طبعی موثر باشد.

3-    غلط. فیلم با حرکت آهسته به جنبه های زیبایی و علمی توجه دارد، اما فیلم با حرکت سریع تولید خنده می کند.

4-    غلط. قبول کردن تضادهای خود، رابطه زیادی با شوخ طبعی دارد.

5-    غلط. اشخاصی که افکار منصفانه خود را رو می کنند اغلب فاقد انعطاف هستند، خودشان را بیش از اندازه جدی می گیرند، و شوخ طبعی محدودی دارند.

6-    درست. کسانی که می توانند داستانهای خنده دار بگویند معمولاً می توانند لطیفه های متعددی را به یاد آورند.

7-    غلط. میان انسانها و میمونها شباهت بیشتری وجود دارد تا میان انسانها و شیرها و پلنگها. اشخاصی که به میمونها علاقه مندند اغلب شوخ طبعی بیشتری دارند.

8-    درست. باز و گشوده بودن، یکی از ویژگیهای لطیفه گوهاست.

9-    درست. میل به سرگرم کردن دیگران نشانه آن است که می خواهید مورد تحسین آنها قرار بگیرید.

10-خطوط منحنی شکل نشانه شخصیت با انعطاف و خطوط راست و مستقیم و زاویه دار نشانه شخصیت بی انعطاف است.

منبع: کتاب شما کی هستید؟

   + فرزانه (ربابه)دریاباری - ٧:۱٠ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۸/۱٠