لازمه وجود مادینه و نرینه روان(آنیما و آنیموس) در کنار یکدیگر


در طبیعت همه چیز جفت آفریده شده است که با توجه به ارتباطی که این زوج ها با هم دارند، آفرینش اتفاق می افتد . (همانگونه که از دو به یک میرسیم و یک زوج و یک نر و یک ماده یعنی دو نفر یک بچه متولد میگردد که این خود از نمادهای اصیل به توحید رسیدن و وحدت می باشد ، روند معکوس نیز به همین صورت بوده و یک نیز برای به تعادل و کمال رسیدن انتخابگرانه و آگاهانه در مسیر تعالیش به دو تبدیل می گردند ، دویی در حقیقت و در اصل یک می باشد.)

برای مثال به گیاهان دقت کنید، که از طرق مختلف مثلاً با استفاده از باد یا حشراتی مانند زنبورعسل که از شهد گل ها تغذیه می کنند، انتقال تخمک ها از جفت نر به جفت ماده اتفاق افتاده و بدین صورت رویش حاصل می شود. و یا با کاشتن تخم گیاهان و یا حتی هسته میوه ها در زمین که اگر تخم گیاه و یا هسته میوه را نتیجه تعامل و به تعادل رسیدن نرینگی(آنیموس) و مادینگی(آنیما) در طی عملیات لقاح گلها توسط باد و یا زنبور و یا هر وسیله دیگری بدانیم و زمین را با توجه به اینکه عمل تغذیه و پرورش ما را انجام می دهد، نماد مادینگی(آنیما) که جنین و یا نطفه لقاح یافته را در رحم خودش نگهداری کرده و تا هنگام تولد آن را می پروراند، بدانیم، نیز به همین صورت است.


 

 

 

 

 

در حیوانات نیز نرینگی و مادینگی کاملاً مشهود است و حیوانات به صورت جفت آفریده شده اند که آن ها نیز به همین منوال عمل می کنند که نتیجه آن زایش و یا تخمگذاری نسل بعدی خواهد بود.

 

 

 

 

 

در انسان این پدیده بسیار کامل و زیبا خلق شده است و با توجه به داشتن اختیار و حق انتخاب در انسان، پروسه و روند تکامل زن و مرد بسیار پیچیده و همراه با جزییات شایان توجهی می باشد.

 

 

 

از آنجا که در داستان آفرینش و اسطوره خلقت انسان، آدم و حوا به صورت دو تکه و یا بهتر بگویم، دو جنس نر و ماده مطرح شده اند، همواره کششی سیری ناپذیر و ابدی و همیشگی، بین زن و مرد وجود داشته که همواره بقای نسل را مدیون این میل و کشش می دانیم. این تمایل از آنجا ایجاد می شود که هر کدام چه زن و چه مرد به دنبال تکامل هستند تا با نیمه دیگر خود آشنا شده و تعامل کرده تا متعادل و یکی گردند .و این عدم شناخت نیمه زن یا نیمه مرد وجود هر فرد، باعث کشش بیرونی به جنس مخالف گشته و پایه ریزی یک تعامل و ارتباط شیرین و لذت بخش و بی انتها را موجب می شود که در بستر این ارتباط، آگاهی هایی رد و بدل می شود، که معمولاً بدون آنکه طرفین به آن واقف باشند اتفاق می افتد.

 



برای مثال:

زنی را در نظر بگیرید که چگونه زیبا و ظریف و لطیف و پرانحناء و انعطاف پذیر و دوست داشتنی و پر عشق است و مردی را که قدرتمند و محکم و استوار و سفت و سخت و منطقی است.

زن برای ادامه زندگی به یک مرد قدرتمند نیاز دارد، تا محافظ او باشد و مرد نیز در کنار آن همه خشکی و منطق و قدرت نیاز به یک زن زیبا و لطیف دارد تا قدرت او را ستایش کند و به زندگی او نرمی و رطوبت و عشق را با خود به ارمغان بیاورد .

سنتی ترین و اساسی ترین و نمادین ترین و عمیق ترین روش تعامل آگاهی مادینه روان(آنیما) و نرینه روان(آنیموس)، ازدواج عنوان شده است که پیوندی قطعی و محکم برای سیر این روند تکاملی می باشد که پسندیده ترین و کامل ترین نحوه آن نیز محسوب می گردد و از گذشته تاکنون همیشه به آن سفارش شده و برای انجام آن مراسم و شیوه خاصی در هر فرهنگ و سنتی بنا شده است، که البته همه آن ها روندی یکسان و واحد را طی می کنند و تنها در جزییات و نحوه مراسم که بسته به شرایط مکانی و محلی و آداب و رسوم قومی می باشد، متفاوت هستند و همگی گویای اعلامی جهانی برای تعامل مادینه روان(آنیما) و نرینه روان(آنیموس) و یا زنانگی و مردانگی تا رسیدن به تعادل، چه در صورت وجود آگاهی و عنصر انتخاب در این روند و یا در حالت عدم وجود آن به وقوع می پیوندد .

 

 

با توجه به پیشرفت ارتباطات و گستردگی و اثرگذاری رسانه های عمومی در عصر حاضر، اطلاعات منتشر شده و فرهنگ سازی انجام شده در این رسانه ها و همچنین ارتباطات پیرامون هر شخص با توجه به حوزه تعاملی شان ، در شکل گیری تصاویر مادینگی(آنیمایی) و نرینگی(آنیموسی) هر شخص می تواند به صورت چشمگیری موثر باشد.

به غیر از ازدواج، در خانواده با توجه به وجود جفت مادر و پدر، فرزندان پیش زمینه ذهنی مادینگی(آنیما) و نرینگی(آنیموسی) خود را از آن ها پیدا می کنند، که در این تصویر برادران، خواهران و حتی اقوام و همچنین آشنایان دور و نزدیک نیز می توانند تاثیرگذار باشند

   + فرزانه (ربابه)دریاباری - ٥:۱٢ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/٩/۱٢